دسترسي سريع

اخبار اداره كل تهران بيشتر

مدیرکل استاندارد استان تهران:

تامین سلامت و ایمنی شهروندان، دلیل خاموشی آسانسورهای مترو

عباس نوری، مدیرکل استاندارد استان تهران با تاکید بر ناایمن و حادثه‌ساز بودن آسانسورهای ایستگاه‌های مترو، گفت: شرکت متروی تهران باید برای استانداردسازی آسانسورهای خود اقدام کند؛ در غیراین صورت استفاده از آسانسورها، همچنان غیرقانونی و تخلف محسوب می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل استاندارد استان تهران، نوری در این خصوص تشریح کرد: با توجه به مکاتبه سازمان ملی استاندارد ایران با بیمه مرکزی درخصوص منع ارائه خدمات بیمه‌ای به آسانسورهای بدون تاییدیه استاندارد، شرکت‌های بیمه، بیمه‌نامه آسانسورهای غیراستاندارد مترو را دیگر تمدید نکردند و شرکت مترو موظف شد آسانسورهای فاقد گواهینامه بازرسی معتبر و بیمه‌نامه را از چرخه مصرف خارج و خاموش کند. وی ادامه داد: تاکنون مترو تهران بعد از خاموشی آسانسورهای خود، هیچ مکاتبه‌ای برای اخذ راهکار و حل مشکل موجود با اداره‌کل استاندارد استان تهران انجام نداده است.
این مقام مسؤول یکی از نقص‌های بحرانی آسانسورهای مترو را اینگونه توضیح داد: در صورتیکه فاصله بین آستانه درب‌های طبقات متوالی از 11 متر تجاوز کند، درب‌های اضطراری میانی باید به گونه‌ای تعبیه شوند که فاصله بین آستانه درب‌ها بیشتر از 11 متر نباشد؛ به عبارت ساده‌تر، باید بتوان در زمانی که کابین آسانسور بین طبقات متوقف شده‌است، مسافرین محبوس را نجات داد.
عباس نوری در پاسخ به ادعای شرکت مترو مبنی بر عدم امکان تعبیه درب اضطراری در اکثر چاه‌های آسانسور، به دلیل شرایط قرارگیری ایستگاه‌های مترو در زیر زمین، گفت: اگر امکان گذاشتن درب اضطراری در طول مسیر برای آسانسورها وجود نداشته باشد، براساس استاندارد ملی شماره 1- 6303، راهکار جایگزین برای آن پیس‌بینی شده‌است. با این وجود، شرکت مترو برای این موضوع نیز اقدامی ننموده‌است.
در پایان مدیرکل استاندارد استان تهران از سازندگان بناها و عرضه‌کنندگان آسانسور درخواست کرد: در زمان طراحی و نصب آسانسورها، در راستای حفظ ایمنی و سلامت جامعه الزامات استانداردهای ملی را مدنظر قرار دهند.