دسترسي سريع

معاون رئيس جمهور : ترک فعل‌های مقررات فني به دادستانی معرفی شوند

به گزارش روابط عمومی اداره کل استاندارد فارس معاون رئيس جمهور و رئيس سازماني ملي استاندارد ايران در اولین جلسه شورای استاندارد استان گفت: ترک فعل‌های مقررات فني در تدوين، تاييد صلاحيت، در حلال، انطباق، اوزان و ... را به دادستاني معرفي شوند.

دکتر  مهدي اسلام‌پناه بعد از ظهر چهارشنبه ١٦ شهريور در جلسه شوراي استاندارد فارس بيان كرد: اگر جهش كيفي وجود نداشته باشد، در بحث مصرف داخلي هم در مي‌مانيم.

او با بيان اينكه اصولا كالا و خدمات با كيفيت ابزار موثر زندگي اجتماعي محسوب مي‌شود، افزود: نگاه ما به استاندارد، نگاه به قانون است.

رئيس سازماني ملي استاندارد ايران همچنين با بيان اينكه در قانون تقويت و توسعه نظام استاندارد ايران، به تقويت و توسعه تاكيد شده است، گفت: قانون گذار شان استاندارد را به اين جهت زير نظر مستقيم رئيس جمهور آورد تا اعلام كند كه همه امور انسان از جمله رفتار و كردار، استاندارد شود.

دکتر اسلا‌م‌پناه با بیان اینکه سازمان استاندارد ايران برابر قانون، وكيل مردم براي نظارت بر اداي حقوق اجتماع از جمله حق رضايت از خدمات، ايمني، سلامت، حفظ محيط زيست، كيفيت زندگي مطلوب و ..است، عنوان کرد: قلمرو فعاليت استاندارد، برشي از قلمرو دولت جمهوري اسلامي است.

او تصریح کرد: مرجعيت حاكميتي، نظارتی و اطمينان بخشي به آنچه در كشور توليد، وارد، خارج در كالا و خدمات مي‌شود، در قانون براي سازمان استاندارد ديده شده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با تاکید بر اینکه نظارت سازمان استاندارد ايران، نظارت استصوابي است، از استاندار فارس خواست كه ترک فعل‌های مقررات فني در تدوين، تاييد صلاحيت، در حلال، انطباق، اوزان و ... را به دادستاني معرفي كند.

دکتر اسلام‌پناه همچنین با بیان اینکه جهش وقتي رقم مي‌خورد كه به قانون اتكا کنیم و امنيت روحي و رضايت مردم در فضاي بي اعتمادي جلب شود، گفت: وظيفه داريم اعتماد عمومي را ارتقا دهيم و شان دولت هم براي ايجاد همبستگي از درون است.

او مجددا عنوان کرد: نوآوري در نظام استاندارد زماني شكل مي‌گيرد كه بتوانيم خدمات را خلق و توسعه و ترويج دهيم.

محمد هادی ایمانیه، استاندار فارس نیز در این نشست با تأکید بر مشارکت مردم در نظارت پیشنهاد داد: استانداردسازی اتوبوس‌های برون شهری و درون شهری باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

او بر تجهیز و راه‌اندازی آزمایشگاه پسته تأکید کرد و گفت: باغ‌های پسته فارس نیاز به تجهیز و راه‌اندازی آزمایشگاه دارند

استاندار فارس همچنین بر فرهنگ‌سازی استاندارد در جامعه تاکید کرد و گفت: باید در این زمینه آگاه‌سازی بیشتری در جامعه انجام شود تا مردم با استاندارد آشنایی بیشتری پیدا کنند.

ایمانیه ادامه داد: استان فارس و شیراز توان خوبی در حوزه علم و دانش دارد و ما آمادگی داریم برخی از استانداردها را به عنوان سفارش دریافت کنیم.

او با بیان اینکه اختلاف سلیقه‌هایی در برخی از موضوعات وجود دارد، گفت: اگر حاکمیت به استانداری تفویض شود می‌توانیم این اختلاف سلیقه‌ها را تا حدود زیادی برطرف کنیم.

استاندار فارس بیان کرد: استانداردها برای مصالح ساختمانی و مواردی که با سلامت مردم در ارتباط است باید با سرعت بیشتری مشخص شود. به عنوان مثال؛ کیفیت آسانسورها از مبدا تولید تا بهره‌گیری باید رعایت شود.

سرپرست اداره کل استاندارد فارس نیز در این نشست با اشاره به عملکرد سال 1400 این مجموعه گفت: در جمیع موارد به جز یک مورد بالغ بر 100 درصد وظایف محوله انجام شده است و امسال هم برنامه‌های ابلاغی با جدیت پیگیری می‌شود

دکتر محمدمهدی رزمجو خاطرنشان کرد: رویکرد جدید این سازمان ارتقای کیفیت خدمات است که هم مشمول دستگاه‌های دولتی است و هم واحدهای خدماتی خصوصی می‌شود و با همکاری اتاق اصناف و سازمان صمت اولین آیین نامه اجرایی رسته خدمات تدوین شده که این خدمت براساس اصول استاندارد باشد

او با بیان اینکه اتحادیه‌ها در چهار گروه تقسیم‌بندی شدند تا رعایت استانداردها تحت نظارت انجام شود، گفت: دستگاه‌ها در اجرای استاندارد همکاری کنند چون دامنه فعالیت استاندارد زیاد است. با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و دستگاه‌ها شیوه‌نامه‌هایی تدوین شود برای رتبه‌بندی دستگاه‌ها در ارتقای کیفیت فعالیت‌هایی که انجام می‌شود.